گردن درد - دکتر پویا فراهانی - فیزیوتراپی پیوند مرزداران

گردن درد

گردن دردچیست؟

گردن درد، که گاهی اوقات سرویکالژیا نامیده می شود، دردی است که در ستون فقرات گردنی یا در زیر سر شما ایجاد می شود.  گردن درد یکی از علامت های رایج در بسیاری از آسیب ها و شرایط پزشکی مختلف است.

ممکن است درد  موضعی (بیشتر در گردن احساس می شود) یا درد رادیکولار (دردی که به نواحی دیگر مانند شانه ها یا بازوها کشیده می شود) داشته باشید. همچنین می تواند حاد باشد (از یک روز تا شش هفته طول بکشد) یا مزمن شود  (بیش از سه ماه طول بکشد).

گردن درد در صورت عدم درمان می تواند در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کند و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد.

خوشبختانه، بیشتر علل گردن درد جدی نیستند و با درمان های محافظه کارانه مانند داروی ضد درد، فیزیوتراپی ، ورزش و مدیریت استرس بهبود می یابند.

گردن درد چه احساسی دارد؟

برخی از افراد درد را اینگونه توصیف می کنند:

• یک درد مداوم
  • درد خنجری یا سوزش.
  • درد تیرکشنده که از گردن تا شانه ها یا بازوها می رسد.

گردن درد ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد، از جمله:

• سردرد.
  • سفتی در گردن، شانه ها و قسمت بالای کمر.
  • اینکه نمی توانید گردن خود را بچرخانید یا سر خود را کج کنید.
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه ها یا بازوها.
  • در بعضی موارد هم درد یا علایم دیگر تا نوک انگشتان ادامه می یابد.

شیوع گردن درد :

درد گردن  شایع است و 10 تا 20 درصد بزرگسالان را مبتلا می کند. در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد.

دلایل احتمالی گردن درد چیست؟

گردن درد دلایل بالقوه زیادی دارد، از جمله:

افزایش سن:

با افزایش سن، ساییدگی و خوردگی طبیعی می‌تواند باعث  تحلیل رفتن قسمت‌هایی از ستون فقرات گردنی شود و باعث درد شود. شرایط دژنراتیو مانند استئوآرتریت (ساییدگی غضروف مفصل) و تنگی کانال نخاع  می تواند منجر به درد گردن شود. با گذشت زمان، فشار و حرکات مکرر می تواند باعث ضعیف شدن دیسک های ستون فقرات شود و باعث فتق دیسک یا فشار بر عصب شود.

فشار فیزیکی:

استفاده بیش از حد از عضلات گردن در طول فعالیت های تکراری یا شدید می تواند منجر به سفتی و درد شود. ضعف عضلات  شکم و اضافه وزن بدن می‌تواند بر روی راستای ستون فقرات شما تأثیر بگذارد و به درد گردن منجر شود . به عنوان مثال، فشار وارده به گردن برای مشاهده صفحه نمایش کامپیوتر برای مدت طولانی یکی از دلایل شایع گردن درد است.

استرس ذهنی:

سفت شدن عضلات گردن به دلیل استرس نیز یکی از دلایل شایع گردن درد به خضوض در خانم هاست .  بسیاری از افرادی  این ماهیچه‌ها را در هنگام استرس سفت می‌کنند، اما متوجه نمی‌شوند که این کار را انجام م دهند تا زمانی که گردنشان شروع به درد می‌کند.

آسیب ها:

تروما و سایر آسیب‌ها می‌تواند به عضلات، رباط‌ها، دیسک‌ها، مفاصل مهره‌ای و ریشه‌های عصبی نخاع آسیب برساند و منجر به درد گردن شود. ضربه ناگهانی به گردن (whiplash injury)  در هنگام تصادفات اتومبیل یک آسیب شایع است که باعث درد گردن می شود.

توده ها :

توده‌ها، از جمله تومورها، کیست‌ها و خارهای استخوانی می‌توانند به اعصاب گردن فشار وارد کنند و باعث درد شوند.

سایر بیماری ها:

درد گردن  یکی از علائم بسیاری از بیماری ها از جمله مننژیت، آرتریت روماتوئید و سرطان است.

تشخیص گردن درد:

معمولاً یک شرح حال و یک معاینه فیزیکی برای یک درمانگر برای تشخیص علت گردن درد کافی است. یک درمانگر ابتدا علل جدی گردن درد، مانند فشار بر نخاع، میلوپاتی، عفونت یا سرطان را بررسی و رد می کند و تشخیص نهایی را اعلام می کند.

اما اگر لارم باشد عکس رادیوگرافی ، ام آر آی ، سی تی اسکن ، تست عصب و عضله و حتی آزمایش خون جهت تشخیص نهایی و ارائه راهکار درمانی مناسب درخواست می شود .

درد گردن چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

هدف درمان ، تسکین درد و بهبود حرکت در گردن است. بیشتر علت های گردن درد در نهایت بهبود می یابند و می توان آن را در خانه مدیریت کرد. درمانگر شما درمان هایی را برای مدیریت علائم شما پیشنهاد می کند، از جمله:

داروهای ضد درد و شل‌کننده‌های عضلانی:

داروها، از جمله داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) برای کاهش درد و التهاب گردن، و شل‌کننده‌های عضلانی برای کمک به بهبود عضلات گردن، درمان‌های خط اول رایج برای گردن درد هستند.

فیزیوتراپی:

مشورت با یک فیزیوتراپیست درباره گردن دردتان می تواند کمک بسیاری جهت تسریع روند درمان شما بکند . فیزیوتراپیست بعد از معاینه دقیق می تواند برنامه درمانی برای بهبود گردن دردتان را ارائه دهد . از یک درمان ساده در منزل کرفته تا جلسات فیزیوتراپی و یا ارجاع به متخصص مربوطه جهت جراحی یا …

گاهی اوقات مراجعه زود هنگام به فیزیوتراپیست می تواند مشکل را سریعا برطرف سازد.

فیزیوتراپی گردن - فیزیوتراپی پیوند مرزداران

تنس ، اولتراسوند ، مدالیته های گرمایی یا سرمایی ( بسته به تشخیص درمانگر ) ، لیزر پرتوان ، مکنت ، شاک ویو و … و از همه مهم تر منوال تراپی و تمرین درمانی روش هایی هستند که ممکن است فیزیوتراپیست برای درمان گردن درد شما استفاده کند .

طب سوزنی - فیزیوتراپی پیوند مرزداران

از دیگر روش ها می توان به  طب سوزنی ، سوزن خشک و حتی کشش گردن نیز اشاره کرد که در صورت لزوم فیزیوتراپیست از آن ها استفاده خواهد کرد.

تزریق استروئید:

تزریق آمپول در نزدیکی ریشه های عصبی می تواند التهاب را کاهش دهد و درد را تسکین دهد.

درمان‌های خانگی:

ممکن از درمانگر شما یک درمان خانگی به شما ارائه دهد مانند استفاده از کیسه آب گرم و یا کیسه یخ. استفاده از پماد و ژل های تسکین دهنده درد و التهاب ، استفاده از گردن بند های طبی و تمرینات خاص ورزشی و اصلاح پوزیشن های روزمره .

یکی از علت های مهم گردن درد به خصوص در خانم ها ، استرس و فشار های ذهنی است. بنابراین برای بهبود علائم در یک درمان خانگی باید دوری از استرس و حرص خوردن حتما مورد توجه قرار گیرد .

جراحی:

بیشتر گردن دردها نیازی به جراحی ندارند. با این حال، اگر بیرون زدگی دیسک شدید همراه با علائم شدید ( مانند بی حسی در دست ها ، ضعف شدید دست ها ، اسپاسم های شدید و تکرار شونده و … ) وجود داشته باشد و یا تنگی کانال نخاعی و فشار بر اعصاب اطراف آ« به هر دلیلی ایجاد شده باشد ممکن است جراحی لازم شود . در این صورت باید به متخصص جراحی مغز و اعصاب مراجعه و برای جراحی مشاوره گرفته شود

درمان گردن درد چقدر طول می کشد ؟

اگر گردن درد به دلیل یک اسپاسم عضلانی و یا استرس  ایجاد شده باشد معمولا بین یک روز تا نهایتا یکی دو هفته درمان می شود . اما در موارد دیگر که یک علت زمینه ای وجود دارد ( مانند پاسچر بد و یا بیرون زدگی دیسک ) چند ماه زمان لازم است تا گردن به شرایط نرمال خود برگردد و اشکالات اصلاح شود .

چگونه  از گردن درد پیشگیری کنیم؟

1- وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید

هنگام کار با  کامپیوتر ارگونومی ( وضعیت درست بدن و محیط ) را رعایت کنید  تا مجبور نباشید هنگام استفاده از آنها گردن خود را خم کنید یا فشار دهید. هنگام نشستن شانه های خود را در یک راستا و پشت خود را صاف نگه دارید تا به گردن خود فشار نیاورید. صندلی های خودروی خود را طوری تنظیم کنید که در هنگام سفر وضعیت بدنی درستی داشته باشید.

پاسچر درست گردن - فیزیوتراپی پیوند مرزداران

2- پوزیشن خواب خود را تنظیم کنید.

هنگام خواب وضعیت بدن خود را خوب حفظ کنید. اگر به پشت یا پهلو می‌خوابید، از یک بالش برای حمایت از سر خود استفاده کنید تا سر و گردنتان با بقیه بدنتان در یک راستا باشد. اگر به پشت می خوابید، یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید تا فشار اضافی از روی کمرتان کم شود. از خوابیدن روی شکم با چرخش بیش از حد سر خودداری کنید.

پوزیشن درست گردن در خواب - فیزیوتراپی پیوند مرزداران

3- فعال بمانید

شما می توانید از بسیاری از تمرینات مشابهی که برای تسکین گردن درد استفاده می شود برای جلوگیری از آن استفاده کنید. اگر شغلی را انجام می‌دهید که مستلزم نشستن طولانی‌مدت است، گاه به گاه استراحت کنید یا به اطراف حرکت کنید و کل بدن خود از جمله عضلات گردن خود را بکشید.

4- وزن سنگین را روی شانه های خود حمل نکنید.

از حمل اجسام سنگین مانند کیف کتاب یا چمدان روی شانه خودداری کنید. در عوض، استفاده از چمدان یا کیف های چرخ دار را در نظر بگیرید.
عضلات پشت و  کمر خود را با تمرین تقویت کنید . طبیعی است که با افزایش سن، قدرت در قسمت بالای کمر خود را از دست بدهید. در نتیجه، شانه‌های شما به سمت جلو گرد می شوند  (Rounded shoulders)  و سرتان به سمت  جلو می آید ( Forward head posture). این موقعیت، فشار بیشتری به گردن و قسمت بالایی پشت شما وارد می کند.

به طور کلی برای پیشگیری از گردن درد بهتر است با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید

در صورت داشتن گردن درد چه زمانی باید اورژآنسی به پزشک مراجعه کنید ؟

در موارد نادر، گردن درد می تواند نشانه اورژانس پزشکی باشد :

• بعد از تصادفات
  • از دست دادن کنترل ادرار یا مدفوع
  • سردرد، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ داشته باشید .
  • همراه با لرز، تب یا کاهش وزن غیرقابل توضیح باشد.
  • همراه با بی حسی ناگهانی و شدید و یا ضعف ناگهانی و شدید در دست ها و یا پا ها باشد
  • همراه با اشکال در بینایی باشد.

برای مشاهده تعدادی از تمرینات مفید گردن روی لینک زیر کلیک کنید